Debatteam naar finale NK debatteren

Vrijdag 5 november heeft ons debatteam (Idan, Femke (klas 6) Marta (klas 5), Floris (klas 3) en Duuk (klas 2)) deelgenomen aan de eerste voorronde van het NK debatteren in Amersfoort. Ze hebben het zo goed gedaan, dat ze door zijn naar de finale!

Op de toernooidag in Amersfoort waren debatteams van zo’n 30 scholen bij elkaar gekomen. Elk team had een aantal weken van tevoren doorgekregen over welke  stellingen gedebatteerd zou gaan worden en had zich dus inhoudelijk op de onderwerpen voorbereid. De bedoeling van elk debat is dat het team ‘voorstander’ debatteert met het team ‘tegenstander’ om elkaar en de jury ervan te overtuigen dat hun standpunt het beste is. Zo’n debat is dus een tweegesprek dat aan strikte regels gebonden is: elke groep krijgt om de beurt precies evenveel spreektijd om de eigen argumenten naar voren te brengen en de argumenten van de tegenstander te weerleggen. Een paar minuten vóór aanvang van het debat krijgt elk team te horen welke positie ze in moeten nemen: voor of tegen. De teams worden beoordeeld op presentatie en inhoud. Het team van het Willibrord Gymnasium deed dit dus zo goed dat ze door mogen naar de finale. Dat ze dit gelukt is, is extra knap omdat het team wegens omstandigheden niet vol bezet was. Hierdoor moest het jongste lid (Duuk uit klas 2, die eigenlijk meeging om ook eens een toernooi te kunnen zien) ineens deelnemen aan ronde 3. Dit is de improvisatieronde, waarbij de deelnemers de stelling pas een kwartier van tevoren te horen krijgen. Daar sta je dan als dertienjarige, ineens noodgedwongen improviserend te debatteren met ervaren zesdeklassers! Het tekent de saamhorigheid en de kracht van het Willibrordteam dat ze dit samen aandurven en dan ook nog in de finale komen.

Het debatteam van het Willibrord Gymnasium is een hele bijzondere club. Sinds de oprichting, zo’n 15 jaar geleden, hebben ze zich ontwikkeld tot een zeer zelfstandige en zelfsturende groep leerlingen die zelf zorgt voor hoge kwaliteit en oog heeft voor traditie. Voor kwaliteit zorgen ze door hun interne trainingen: de oudere leerlingen trainen samen met de jongeren,  dragen  hun kennis en vaardigheden over en zo komen ze samen verder. Ook de introductiecursussen voor aspirant-leden worden geheel door de leerlingen zelf verzorgd. Nu en in de afgelopen jaren zijn sommige leden ook geselecteerd voor en toegelaten tot het nationaal Debatteam , waardoor ze deelnemen aan internationale toernooien. Alles wat ze daar leren wordt ook weer doorgeleerd aan het team op school. Daarnaast zorgen ze ervoor dat de groep in stand blijft vanuit het gevoel ‘wij hebben dit van ouderejaars geleerd en gekregen en willen dat ook graag weer doorgeven’.

De afgelopen jaren was het onderwijs grotendeels online. Voor de debatwereld betekende dat alles behalve stilstand: ze hebben snel geschakeld naar digitale manieren om gewoon door te gaan. De interne trainingen gingen gewoon door, ook tijdens de lockdowns, want de leerlingen hadden al snel een vorm gevonden om digitaal met elkaar te oefenen. Ook de toernooien waren afgelopen jaar online en daar deed de club van het Willibrord Gymnasium fanatiek aan mee. Het is heel fijn dat het NK van 2021 weer fysiek gehouden kan worden, al is het helaas nog zonder publiek. Laten we hopen dat het Willibrordteam op zaterdag 22 januari bij de finale van het NK daadwerkelijk op de Radboud Universiteit kan staan!