Klassieke talen

Ga je naar het Willibrord Gymnasium? Dan krijg je ook les in de klassieke talen, Latijn en Grieks. Je volgt in leerjaar 1 t/m 3 het vak Latijn. Daarnaast volg je in leerjaar 2 en 3 ook Grieks. In de bovenbouw kies voor minstens één van deze talen. In deze taal doe je ook eindexamen.

Tijdens de lessen wordt de meeste tijd besteed aan het leren van de taal. Je leert woordjes en grammaticaregels. Die oefen je door teksten in het Latijn en Grieks te lezen. Die teksten gaan natuurlijk over de Romeinen en Grieken zelf. Zo leer je ook meteen veel over geschiedenis en mythologie. Je komt van alles te weten over de Grieken en Romeinen: hoe ze leefden, wat ze belangrijk vonden en hoe ze dachten.

Daarnaast leer je over de sporen die er nu nog van deze culturen terug te vinden zijn. Dat zijn zichtbare sporen, zoals oude ruïnes, maar ook elementen uit onze hedendaagse cultuur, zoals de democratie, het christendom of de Olympische Spelen.

Waarom Latijns en Grieks?

Vervolgopleiding

Zin in een uitdaging? De klassieke talen zitten behoorlijk anders in elkaar dan Nederlands, Engels of Frans. Het kan best wel wat doorzettingsvermogen vragen om Latijn en Grieks te leren. Toch geven veel oud-gymnasiumleerlingen aan dat ze bij hun vervolgopleiding aan een universiteit veel hebben gehad aan de klassieke talen.

Doordat ze veel met moeilijke teksten bezig zijn geweest, zijn ze goed in teksten begrijpen en schrijven. Daarnaast hebben ze geleerd logisch na te denken en zich vast te bijten in lastige problemen. Of je nu later rechten, geneeskunde of informatica gaat doen; dat komt altijd van pas.

Nut

Er bestaat nog steeds veel van wat de Grieken en Romeinen hebben bedacht. Ons idee van democratie vindt haar wortels in het oude Athene. De basis van ons rechtsstelsel is door de Romeinen ontwikkeld. Daarnaast hebben de Grieken en Romeinen zich bezig gehouden met nadenken over filosofie, wetenschap en geneeskunde. Dit zijn allemaal dingen die aan de basis van de westerse beschaving staan.

Schoonheid en excursies

Veel van wat de Grieken en Romeinen hebben nagelaten is gewoon mooi! Denk aan de Akropolis in Athene en de vele ruïnes van tempels en andere Griekse en Romeinse gebouwen overal in Europa. Daarnaast zijn er de prachtige beelden die bijna van hun sokkel lijken te stappen!

Tijdens je schooltijd op het Willibrord Gymnasium worden er ook diverse excursies georganiseerd rondom de wereld van de klassieken. Zo maak je in de brugklas al kennis met de Romeinen door een bezoek te brengen aan de opgravingen in Xanten (Duitsland). In de bovenbouw ga je met je klasgenoten een week naar Rome of Griekenland. Hoe leuk is het om de dingen die je hebt geleerd op school in het echt te zien!