Leerlingen op excursie naar de Westhoek in België

Hoe kunnen de vakken geschiedenis en Nederlands gecombineerd worden in één excursie? Docenten Daan van den Broek (geschiedenis) en Maartje Vosters (Nederlands) organiseerden een vakoverstijgende excursie naar de Westhoek voor derdejaars leerlingen van het Willibrord Gymnasium. ‘Het idee voor deze excursie komt voort uit een gemeenschappelijke interesse in de Eerste Wereldoorlog,’ vertelt Maartje Vosters, die als tiener gefascineerd raakte door een familieverhaal.

Toen in 1918, na vier jaar vechten in de loopgraven, de neef van Vosters’ overgrootmoeder sneuvelde tijdens het eindoffensief van de Eerste Wereldoorlog gingen zijn ouders, tante en nicht op zoek naar zijn graf in de Belgische Westhoek. Inmiddels wordt er al een eeuwlang gezocht naar het graf én het verhaal van neef Guillaume door Vosters en haar familie. Geïntrigeerd door het verhaal verdiepte ze zich de afgelopen jaren in ‘de Grote Oorlog’ en de poëzie uit deze periode.

‘Afgelopen jaren hebben we voor zowel leerlingen als voor geïnteresseerden incidentele keuzelessen gegeven over de poëzie en geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog’, vertelt Vosters, ‘Aan het begin van dit schooljaar besloten we er nu echt werk van te maken. Voor onze derdejaars leerlingen hebben we een vakoverstijgend poëzieproject uitgewerkt en eind februari vertrokken we met meer dan vijftig leerlingen en enkele collega’s naar de Westhoek.’

Op missie als soldaat
Tijdens het bezoek aan de Westhoek gingen de leerlingen op een missie in het Polygoonbos. De leerlingen kregen een nieuwe identiteit aangemeten. Elke leerling werd een soldaat die in het bos vocht tijdens de Grote Oorlog. Tussen de bunkers gingen de leerlingen aan de slag met het kraken van militaire codes.

Vervolgens brachten de leerlingen een bezoek aan museum Passchendaele, de Engelse militaire begraafplaats Tyne Cot en de stad Ieper.

Menselijke verhalen
Bij het vak geschiedenis is er aandacht besteed aan deze historische periode. Voor het vak Nederlands hebben de leerlingen een poëzieproject gedaan. Leerlingen hebben tijdens de excursie foto’s gemaakt die ze gebruiken in hun pecha kucha’s, een Japanse presentatievorm. Tijdens de presentatie analyseren en bespreken de leerlingen een gedicht dat is geschreven tijdens of gaat over de Eerste Wereldoorlog.

‘We hopen leerlingen met deze excursie te inspireren en interesseren voor de geschiedenis, maar ook voor het kleine, menselijke verhaal dat achter elke historische gebeurtenis in veelvoud voorkomt,’ aldus Daan van den Broek.