Leerlingen op studiereis naar CERN

Elk jaar organiseert QuarkTravel studiereizen voor leerlingen uit klas 5 of 6 naar een onderzoeksinstituut. Dit jaar hadden zes bovenbouw leerlingen van het Willibrord Gymnasium zich ingeschreven voor deze reis met het verzoek om CERN te bezoeken. CERN doet natuurkundig onderzoek naar elementaire deeltjes. ‘Op 31 januari was het zover en vertrokken we met de bus richting de jeugdherberg in Geneve,’ vertelt natuurkundedocent Geert-Jan van Soest.

Naast leerlingen van het Willibrord Gymnasium was de bus gevuld met leerlingen en begeleiders van andere scholen. De reis bestond uit het bezoeken van diverse onderzoekslaboratoria, lezingen, demonstraties en het doen van experimenten. De avonden werden gevuld met het bezoeken van de stad Geneve.

CERN

CERN doet natuurkundig onderzoek naar elementaire deeltjes, ofwel de kleinste en ondeelbare deeltjes zoals elektronen, quarks en het beroemde Higgs-deeltje. Dit doen ze door protonen te versnellen tot de lichtsnelheid en dan op elkaar te laten botsen.

‘Deze studiereis was een hele mooi, interessante ervaring voor zowel de leerlingen als de begeleiders,’ aldus Geert-Jan van Soest.