“We helpen je bij het creëren van jouw unieke leerroute”

“De eerste dag vond ik het wel spannend om naar een nieuwe school te gaan. Ik ging namelijk alleen naar het Willibrord Gymnasium. Maar door de introductieweek was het meteen leuk en helemaal niet meer spannend,” vertelt brugklasleerling Nomi. Voor alle brugklasleerlingen begint hun tijd op het Willibrord Gymnasium met een introductieweek. “Tijdens de introductieweek maken de leerlingen kennis met elkaar, met de school en met het gymnasium,” aldus onderbouwcoördinator Myrthe van Horik.

Op deze manier kunnen onze brugklassers wennen aan de middelbare school. Waar zit welk lokaal? Hoe werken de kluisjes? Welke spullen moet ik allemaal meenemen? Samen met de klas en de coach ontdekken de leerlingen de school. Ook bezoeken ze in de introductieweek de stad Xanten. Dit is meteen de eerste kennismaking met de Romeinen en dus met het gymnasium.

Grieks en Latijn
Op het Willibrord Gymnasium doe je eindexamen in minimaal één van de talen Grieks of Latijn. Tijdens de lessen wordt er tijd besteed aan het leren van de taal. Je leert woordjes en de grammatica maar ook over de geschiedenis en mythologie. We leren niet alleen uit de boeken, maar trekken er ook op uit. In de bovenbouw ga je bijvoorbeeld samen met je klasgenoten naar Rome of Griekenland. Hoe gaaf is dat! Daarnaast is het leren van Grieks en Latijn van grote meerwaarde voor het leren van andere talen. Het maakt het leren van een andere taal makkelijker. Veel woorden die we nog steeds gebruiken komen uit het Grieks en Latijn.

Huiswerk
Daar waar je op de basisschool vaak dezelfde docent hebt, krijg je op de middelbare school voor elk vak een andere docent. Op het Willibrord Gymnasium krijg je klassikale lessen van 45 minuten. Je leert op verschillende manieren zoals onder andere uit boeken, via je device en door middel van proefjes. Je werkt zelfstandig maar ook samen in een groepje. Na school ga je aan de slag met je huiswerk. “Het huiswerk is het grootste verschil met de basisschool,” vertelt brugklasleerling Dex. “Maar ik kan nog steeds voetballen dus het valt eigenlijk wel mee.”

Coach
Tijdens je hele schoolperiode krijg je begeleiding van een persoonlijke coach. “Samen met je coach bekijk je wat voor jou goede leerdoelen zijn. Daarnaast kan je coach je ook helpen bij het leren leren en het maken van keuzes,” vertelt onderbouwcoördinator Myrthe van Horik. “Met je ouder(s)/verzorger(s) en je coach bespreek je ook de leerroute voor de komende periode. Wat wil je (nog meer) leren en ervaren en heb je hierbij begeleiding nodig? Je staat er dus niet alleen voor!”

Tijd voor iets anders
Ben je creatief, sportief of muzikaal? Naast onze lessen kun je hier ook tijd aan besteden in de academy. Laat je muzikale talenten zien tijdens MuZaDa, sport samen met Olympic Moves of laat je creativiteit zien tijdens het open atelier.

Tip voor de groep 8-leerling
Zit jij in groep 8? Onze brugklasleerlingen geven de volgende tip! “Kijk op welke school je het fijnste gevoel hebt en waar je je thuis voelt. Misschien zien we jou volgend jaar op onze school!”