Controle Fietsverlichting op 16 november

De werkgroep verkeersveiligheid van Alfrinkcollege, Hub van Doornecollege, Peellandcollege, De Sprong en het Willibrord Gymnasium wil een bijdrage leveren aan een verbetering van de verkeersveiligheid voor de leerlingen.

Op één gebied kan met weinig moeite de veiligheid verbeterd worden:

verlichting en zichtbaarheid van fietsers in het donker! Het is “donker” tussen zonsondergang en zonsopkomst. Tussen die momenten moet de fietsverlichting gebruikt worden! Dat is langer dan de meeste mensen denken. Zie hiervoor ook de site van:

Hier zijn de juiste tijden voor het uit- en inschakelen van de fietsverlichting te zien.

Aangezien fietsen in het donker zonder goede verlichting gevaarlijk is, willen wij hiervoor speciale aandacht vragen van leerlingen en ouders.

Geschiedenis

Al sinds 2003 keuren wij de fietsen op goede verlichting met hulp van vrijwilligers van Veilig Verkeer Nederland. De politie steunt ons ook volledig door veel aanwezig te zijn en mee te helpen, speciaal op die momenten dat de leerlingen na de keuring de school verlaten. De leerlingen hadden zich bij de vorige fietskeuring (weer) voortreffelijk gedragen, waarvoor onze dank!

De leerlingen van onze scholen zijn letterlijk een lichtend voorbeeld geworden voor andere scholen in Brabant. VVN afdeling Deurne bestaat dit jaar 50 jaar. Daarom willen wij tijdens de fietscontrole een loterij houden met mooie prijzen. Iedere leerling mag daaraan gratis meedoen.

Wat informatie over fietsverlichting

Slechte fietsverlichting wordt vaak veroorzaakt door lege batterijen, slechte contacten, losse draadjes, kapotte lampjes of “zwaarlopende” dynamo’s. Er is veel kwaliteitsverschil in dynamo’s. Er zijn tegenwoordig goede, licht lopende met een hoge stroomopbrengst die niet snel kapot gaan. Achterlichten op batterijen, met ledjes in plaats van gloeilampjes, zijn een geweldige verbetering, zeker als ze automatisch in het donker gaan branden. Ondertussen is er ook heel goede (dure) voorverlichting met ledjes. Batterijen moeten wel af en toe vervangen worden en dat wordt regelmatig vergeten. Meer informatie over fietsverlichting is te vinden op de site

Keuring

De werkgroep gaat in samenwerking met de politie en VVN-Deurne op de scholen de (brom)fietsen van de leerlingen keuren op veiligheidsaspecten. Op donderdag 16 november a.s. gebeurt dat op het Willibrord Gymnasium. Leerlingen, controleer dus je fietsverlichting. Ouders help a.u.b. een handje mee!

Er wordt in ieder geval op de volgende punten gekeurd:

* Verlichting (voorzijde wit en achterzijde rood)
* Rode reflector aan de achterzijde
* Reflectie in de beide trappers
* Reflectie in de wielen of banden.

Na afloop van de keuring

De leerlingen, van wie de fiets in orde is, zullen de school met geen of weinig vertraging kunnen verlaten.

Leerlingen, bij wie gebreken aan de verlichting zijn geconstateerd, zullen wat langer moeten wachten voor

zij de school kunnen verlaten. Fietsen die niet in orde zijn, worden voorzien van een “rode kaart”.

Iedereen moet er rekening mee houden dat er in de weken na de keuring gecontroleerd wordt door de politie. Het levert dan fikse boetes (± € 55,00) op als de verlichting (nog) niet in orde is en een lopend vervolg van de reis als de verlichting niet aan de praat te krijgen is.

De ouders van leerlingen met een “rode kaart” krijgen nog een bevestiging per brief van de (negatieve) bevindingen.

In de maanden na de vorige keuring fietsten (weer) opvallend veel leerlingen goed verlicht van en naar school.

Namens de werkgroep verkeersveiligheid,

Maurice van den Akker, rector