De finale van het NK Debatteren!

Zaterdagochtend 22 januari om 9.10 uur stonden er 2 leerlingen bij het Willibrord Gymnasium aan de gesloten deur. Nee, ze hadden zich niet in de datum vergist, maar ze waren gewoon erg goed op tijd. Op deze dag was de finale van het Nederlands Kampioenschap Debatteren van de Stichting Nederlands Debat Instituut. Oorspronkelijk zou deze finale gehouden worden in de gebouwen van de Radboud Universiteit, maar vanwege corona was het toernooi online. Gelukkig konden de leerlingen op school terecht, zodat ze toch als team wel onderling konden overleggen en elkaar konden ondersteunen en aanmoedigen. Rond kwart voor 10 was het team compleet en kon de wedstrijd beginnen: een online debattoernooi met teams van dertig verschillende scholen.

De tegenstanders zijn online te zien

In 3 rondes hebben onze debatteerders Marta, Idan, Floris en Femke al hun argumentatieve en presentatieskills ingezet in enkele vurige debatten over verschillende stellingen. Ze begonnen met een debat over de stelling ‘Pensioengerechtigden moeten vijf uur per week mentor zijn van een starter in hun sector’. Ze lieten zien dat ze echter heel breed georiënteerd zijn bij de stelling ‘Het EU-budget voor grensbewaking moet besteed worden aan het verbeteren van leefomstandigheden in Afrikaanse landen’. Een regionale touch gaven ze aan hun betogen bij de improvisatiestelling ‘Ministers moeten elke maand in een andere provincie wonen’. De jury beoordeelde hun debatteervaardigheden als goed en gaf ook nog enkele goede verbetertips mee.

De camera moest op een stoel zodat de jury ook lichaamstaal kan beoordelen

Aan het eind van de dag heeft het team de finale gezamenlijk afgesloten en onder het genot van een frietje dat gehaald was door hun coach Joep, gekeken naar de 2 scholen die de finale bereikt hadden.

Het was de moeite waard!

Het complete NK-team, na een geslaagde dag