“Flowspace”: Project Peelpioniers en Willibrord Gymnasium

Enkele weken geleden is het project ‘FlowSpace’ officieel van start gegaan. FlowSpace is een plek waarin leerlingen tijdens de Nexus-uren aan de slag kunnen met het ontdekken en ontplooien van hun creatieve vaardigheden. Van vloggen, een journaal presenteren tot logo’s ontwerpen, animeren en applicaties/websites bouwen. In de Flowspace kan het allemaal. De FlowSpace bevindt zich op een speciale verdieping van de Rabobank in Deurne die ingericht is als een echte creatieve ‘flowlocatie’. De leerlingen krijgen projecten uit de praktijk aangereikt en tijdens deze projecten worden ze gecoacht op competenties zoals leiderschap, samenwerken en ondernemerschap.

FlowSpace is vooral interessant voor gemotiveerde leerlingen met een passie voor creativiteit en ondernemerschap. Het biedt een mooie aanvulling op het reguliere onderwijsprogramma met de ontwikkeling van vaardigheden waar ze hun hele leven nog iets aan hebben bij het opzetten van een creatief project of een eigen onderneming. Het project is opgezet door de leerlingen zelf onder begeleiding van de Peelpioniers. De Peelpioniers is een sociale onderneming van oud-leerling Geert Bukkems die creatieve jongeren uit de Peelregio helpt met het ontwikkelen van hun talent en het bouwen van een zinvolle carrière die aansluit bij dit talent. Leerlingen van het Willibrord kunnen zich nog aanmelden om deel te nemen via www.flowspace.nl.

De leerlingen maken wekelijks vlogs waarin ze hun leerproces laten zien. Deze vlog geeft een indruk van wat er gebeurt in de FlowSpace en tot wat voor mooie dingen de leerlingen in staat zijn: zo is ook de muziek onder de video gecomponeerd door een leerlingen en zelfs de titelbalkjes zijn ‘self-made’.

Wil je al iets ‘proeven’? Kijk dan deze eerste vlog: