Idan en Marta debatteren zich naar Oxford

Twee debaters van het Willibrord Gymnasium, Idan ben Avi en Marta Sampers, hebben zich geplaatst voor de finale het grootste scholieren-debattoernooi ter wereld., namelijk het prestigieuze Oxford Schools’. Oxford Schools’, gerund door de Oxford Union, is de grootste debatwedstrijd ter wereld op het terrein van Britse parlementaire schooldebatten voor leerlingen van 14-18 jaar. Dit toernooi bestaat sinds 20 jaar. Enerzijds streven de organisatoren ernaar om zoveel mogelijk scholen te laten deelnemen, maar tegelijkertijd hechten ze er erg aan om hun hoge standaarden te handhaven.

Het toernooi bestaat uit een heleboel voorrondes, verdeeld in rondes in Groot- Brittannië en  internationale rondes op 4 verschillende continenten. Op 6 februari hebben Marta en Idan deelgenomen aan de (online) voorronde voor Nederland. Op deze dag werd in 3 rondes gedebatteerd door 32 teams en alle debatten werden beoordeeld door juryleden uit Oxford. Aan het eind van de dag hoorden Idan en Marta dat ze door zijn naar de finale! Idan werd in het persoonlijk klassement nummer 5 van de Nederlandse voorronde en Marta nam een gedeelde tiende plaats in.
De finaledag zal plaatsvinden op 12 maart in Oxford. Daar zullen ongeveer 120 van de best presterende teams uit de hele wereld strijden om de titel.
Wie meer wil lezen over het toernooi kan terecht op: https://www.oxfordschools.net.
We feliciteren Marta en Idan met hun behaalde finaleplaats, we wensen hen veel succes en houden  jullie op de hoogte!!