Kunstwerk uiltjes

DEURNE – Leerlingen van het Willibrord Gymnasium werkten eind vorig schooljaar aan verschillende grote kunstwerken. Eén van deze werken werd deze week voltooid en onthuld in de aula van de school. Het kunstwerk bestaat uit 100 keramieken uiltjes die door evenzoveel leerlingen zijn beschilderd. De uil kenmerkt het schoollogo van het Willibrord Gymnasium en staat al sinds de klassieke oudheid symbool voor kennis en wijsheid.

Tijdens Festi Willi, het festival waarmee het schooljaar in juli 2023 werd afgesloten, maakten leerlingen onder leiding van kunstenaars actief kennis met verschillende kunstvormen, zoals graffiti en keramiek. Waar het graffitikunstwerk direct klaar was, bleef het kunstwerk van keramiek een verrassing: pas na het afbakken werd de kleur van het glazuur zichtbaar en na het ophangen van alle onderdelen was het kunstwerk deze week eindelijk compleet.

Leerlingen Isa, Meike, Jasmijn en Amy werkten tijdens Festi Willi al mee aan het kunstwerk en kozen ervoor om tijdens de keuze-uren te helpen met het samenstellen ervan. Ze kijken positief terug op de workshop die ze kregen van Layla van Bokhoven-Theunisse: “Dat was echt superleuk om te doen!” Voor sommige leerlingen smaakte deze kennismaking met keramiek naar meer en zij krijgen de komende periode tijdens keuze-uren de kans om uitgebreid met keramiek aan de slag te gaan.