Leerling van het Willibrord Gymnasium helpt bij de Jongerenraad van de Kindertelefoon

Lotus zit bij de jongerenraad van de Kindertelefoon, maar wat doet de Kindertelefoon precies?

Bij de Kindertelefoon kunnen jongeren (8 t/m 18) over alles praten, je kan bellen, chatten of op het forum kijken. Op het forum wisselen jongeren onderling op een veilige manier ervaringen uit. Ook als je 18 jaar of ouder bent kun je terecht, hiervoor is de Alles Oke? supportlijn. Dit is opgericht tijdens corona toen bleek dat ook jongeren van 18+ soms behoefte hebben om met iemand te praten.

En wat doe je dan als lid van de jongerenraad?

Voor de jongerenraad moet je tussen de 12 en 18 jaar zijn en je zit maximaal 2 jaar in de raad. We komen 5x per schooljaar samen om de kindertelefoon te ondersteunen en advies te geven. Als je een bijeenkomst hebt, ga je naar een van de locaties in Nederland van de Kindertelefoon, als je hiervoor het OV gebruikt wordt dat vergoed. Wij geven op zo’n dag bijvoorbeeld advies over reclames die ze willen maken of over hoe ze meer vrijwilligers kunnen werven. Ook geven we advies over social media; we hebben een groepsapp om trends in te sturen, zodat hierop ingespeeld kan worden op TikTok (@dekindertelefoonnl) en er zo dus meer aandacht voor de Kindertelefoon komt.

Zo hebben we de laatste paar bijeenkomsten gewerkt aan onze ideeën voor de kindertelefoon en hoe wij die willen verbeteren. We hebben dit helemaal mogen uitwerken en afgelopen bijeenkomst aan het managementteam en de directeur mogen presenteren. Zij hebben vragen gesteld en daarnaast verteld waar ze al mee bezig zijn. Dit was erg leuk om te doen. Vooral het horen waar ze al mee bezig zijn om een nog grotere impact te kunnen hebben op de Kindertelefoon vond ik interessant. Onze ideeën waren onder andere over hoe we meer vrijwilligers kunnen werven en hoe de Kindertelefoon bekender kon worden.

Ik heb me aangemeld voor de jongerenraad, omdat dit me wel leuk leek om te doen en in maatschappelijk werk geïnteresseerd ben. Ook staat dit goed op je CV; je kan namelijk als je bij de jongerenraad zit een referentie vragen en dit op je CV zetten. Het is natuurlijk ook een voordeel dat je dan een dag verlof van school krijgt voor de bijeenkomst.

Als je nog vragen hebt, mag je altijd contact met me zoeken.

Lotus Dibbets (5m1)