Nieuws van ons debatteam

Benelux Debattoernooi

Op vrijdag 11 december waren onze enthousiaste Debatclubleden de hele dag druk bezig in allerlei overlegruimtes. Leerlingen die het hebben gezien, kregen zonder het te weten daarmee een inkijkje in het Benelux Debattoernooi! Vanwege corona was het toernooi dit jaar online georganiseerd en hebben we met twee teams mee gedaan.

De leden van ons lagerhuisteam (Emmalie, Ole, Floris, Rens en Mirthe) hebben zich van hun beste kant laten zien en scoorden daarmee prima. Ook hadden we een hogerhuisteam met daarin Marta, Femke en Joep en ook zij hebben een prima debatdag gehad.

Het is fijn dat het toernooi toch doorgang kon vinden en mooi om te zien hoe enthousiast en gedreven de debatclub hieraan heeft deelgenomen. Voor herhaling vatbaar!

Selectietoernooi Nationale Debatteam

12 december deed onze debatclub weer mee aan het selectietoernooi van het nationale debatteam (DSDC). Dit zou eigenlijk in Middelburg plaatsvinden, maar corona heeft roet in het eten gegooid. Toch vond deze dag toch plaats via Zoom en werd bijgewoond door zeven van onze leerlingen.
De dag begon om 10 uur met een workshop en daarna werden er drie debatten gevoerd.
Aan het einde van de dag, om vijf uur, hadden de leerlingen veel nuttige feedback gekregen; de debatten werden namelijk gejureerd door ervaren juryleden.
Ook hebben ze andere debaters vanuit alle hoeken van het land leren kennen. Vele verschillende onderwerpen werden behandeld: van vechtsporten tot politiek. Binnenkort horen de debaters of ze geselecteerd zijn voor het Nederlandse team.
Het was een onvergetelijke dag, maar hopelijk kunnen de toernooien snel weer fysiek plaatsvinden!

Erica Beerens (docente Nederlands), Jayla Pouwels en Emmalie Swinkels (leerjaar 3)