NK Debatteren voor scholen

Wij doen mee aan NK Debatteren voor Scholieren

Op 5 maart debatteert ons team (Joep, Idan, Floris, Femke (6), Marta (4)) over mentale gezondheid, schulden en ontwikkelingssamenwerking in de grootste debatcompetitie voor middelbare scholieren.

Ruim 80 middelbare scholen nemen deel aan de 23e editie van het Nederlands Kampioenschap Debatteren voor Scholieren (havo/vwo). Door de coronamaatregelen zal de jaarlijkse wedstrijd dit jaar voor het eerst online plaatsvinden. Het team zal in twee debatrondes debatteren over voor jongeren actuele thema’s, zoals mentale gezondheid, schulden onder jongeren en ontwikkelingssamenwerking tijdens crisissituaties.

5 maart is de eerste voorronde van het NK. De top 10 van deze voorronde kwalificeert zich voor de finale op zaterdag 17 april 2021. De school die de finale wint, mag zich een jaar lang Nederlands Kampioen noemen. Ook worden er prijzen uitgedeeld voor beste individuele spreker en beste nieuwkomer op het toernooi.

De stellingen die centraal staan tijdens de voorrondes zijn:

· Leerlingen moeten per maand één mentale verlofdag opnemen
· Schulden die je voor je 21e maakt, moet je kunnen afbetalen via een taakstraf
· Tijdens een economische crisis moet ontwikkelingssamenwerking stopgezet worden

Winnaar NK Debatteren voor Scholieren 2019/2020 is het Haarlemmermeer Lyceum Zuidrand

Over het kampioenschap

Het NK Debatteren voor Scholieren wordt al sinds 1998 georganiseerd door Stichting Nederlands Debat Instituut, een organisatie die debatactiviteiten voor scholen ontwikkelt die ervoor zorgen dat leerlingen overtuigender durven spreken, zorgvuldiger leren luisteren en altijd nieuwsgierig blijven naar de ideeën van anderen. Naast landelijke kampioenschappen verzorgt de stichting debattrainingen in de klas, geeft zij nascholing aan docenten en ontwikkelt zij lesmateriaal.