Schakers missen finale

Maandag 4 februari togen twaalf leerlingen naar Oosterhout om te strijden in de voorronde van het scholenkampioenschap van de Zelfstandige Gymnasia (SHZG).
Dimitri ten Have (leerjaar V) heeft de afgelopen maanden hard getraind met leerlingen uit het eerste leerjaar in de Nexus. Daarnaast zaten in de teams een aantal leerlingen uit de leerjaren II tot en met VI met veel schaakervaring.

Het eerste team bestond uit Bart, Dimitri, Daniël, Mika, Lars en Daan. Het tweede team uit Gwen, Thijs, Sem, Emmalie, Willem en Ivar. Het eerste team zat in een sterke poule met regerend kampioen Erasmiaans Gymnasium (Rotterdam) en de verliezend finalist van vorig jaar: Trinitas Gymnasium (Almere). Andere teams in de poule waren het Utrechts Stedelijk Gymnasium, het organiserende Oelbert Gymnasium en het Zuider Gymnasium (Rotterdam). Na een gelijkopgaande strijd met de sterke tegenstanders is uiteindelijk het onderspit gedelfd. In deze sterke poule bleek een vierde plaats het maximaal haalbare.

Het tweede team (ons opleidingsteam) had een mooie indeling met veel tegenstanders van gelijk niveau. Zij behaalden in een poule met Gymnasium Apeldoorn, Bernrode (Heeswijk Dinther), Oelbert (2), Den Bosch (2) en Zuider Gymnasium (2) een keurige derde plaats.

Helaas dus geen finale voor één van de teams. Dimitri gaat de rest van het schooljaar in de Nexus door om volgend jaar nog beter voor de dag te komen.