Studiereis Rome leerjaar V

Bijna 92 wandelkilometers in 5 dagen! De wereldstad Rome in alle glorie bezichtigen kost de nodige fysieke inspanning, dat bleek tijdens de klas-5 Rome-reis van begin oktober.

Op zaterdagmiddag vertrokken we vanaf vliegveld Eindhoven met twintig leerlingen (meer goedgemutst dan goed gerust) en drie docenten. Labris (en mevrouw Knapen) hadden alles uitstekend voorbereid en de bus stond dan ook al op ons te wachten bij aankomst. Eenmaal in hotel Casali (op de derde verdieping) werden de kamers verdeeld en maakten we ons op voor onze eerste Italiaanse pasta en pizza om vervolgens de cita by night te verkennen. De eerste indruk was gemaakt!

De volgende ochtend begon vroeg om het volle programma mogelijk te maken. Zondag stond in het teken van de fietstocht via alle highlights van Rome, onder begeleiding van de Nederlandse gidsen. Het fietsen op zondag bleek prima te doen en een mooie en snelle manier om veel van de stad in korte tijd te verkennen. Er werden de nodige foto’s van alle befaamde gebouwen (en van elkaar) genomen, kortom, de leerlingen genoten. ’s Middags stonden de Capitolijnse musea op de planning en na een rondleiding en toelichting op een aantal beelden van meneer Manders (de toelichting, niet de beelden…) gingen de leerlingen zelf aan de slag met een aantal vragen, terug het museum in. De avond mochten onze ragazzi hun eigen avondeten regelen op Piazza Navona, waarna we rond tienen ‘thuiskwamen’.

Op maandag was het Forum Romanum aan de beurt. De weersvoorspellingen kwamen helaas uit: enkele presentaties werden tijdens een forse regenbui uitgevoerd. Gelukkig kwamen de mannen met de poncho’s al snel tevoorschijn! Daarna gingen we door naar het Colosseum dat, hoewel erg indrukwekkend van de buitenkant, binnen toch minder tot de verbeelding spreekt. Een flinke wandeling naar het Tibereiland was het volgende onderdeel en eenmaal daar scheen de zon weer; tijd voor een heerlijk ijsje, dachten we. De rustige avond werd afgesloten met het jaarlijks bezoek aan de Chinees vlakbij het hotel.

Dinsdag was de Paus en het Vaticaan onze bestemming maar we konden pas binnen na een tijdje in de rij te hebben gestaan! En eigenlijk bleef dat zo in de Vaticaanse musea: wat een drukte. Het was soms dan ook onmogelijk om echt te genieten van alle pracht en praal en zo liepen we voetje voor voetje naar het hoogtepunt van het bezoek binnen: de Sixtijnse kapel. Je moet tenslotte het meesterwerk van Michelangelo gezien en ervaren hebben. Na de lunchpauze liepen we naar de Engelenburcht (weg uit de drukte) en na het uitzichtpunt bovenin gingen we door voor ons bezoek aan de St. Pieter. Het dagprogramma was wel ten einde maar ons wachtte nog de fikse wandeling naar Trastevere voor het vrije avondprogramma in deze bruisende wijk.

Woensdag was alweer de laatste volle dag die ons nog restte en die stond grotendeels in het teken van de familie Borghese. Het museum met onder andere prachtige beelden van Bernini was een succes, mede dankzij het leuke en interessante vragenboekje, dat er gewoonweg om vroeg om ingevuld te worden. Het bezoekje aan de Coop was nodig om een heerlijke lunch in het park te vervaardigen en te nuttigen en daarna lekker van het weer, de omgeving en vooral ook van de broodnodige rust te genieten. Met nieuwe energie gingen we vervolgens onderweg naar het Pantheon en na nog wat vrije tijd was de plek voor een nieuw bordje pizza en/of pasta snel gevonden. De laatste avond en dus wandelden we nog even naar de Trevifontein om het welbekende muntje te werpen en nog een ijsje te verorberen.

Na de kamercontrole op donderdagochtend was het tijd voor een laatste gezamenlijke wandeling om toch nog wat cultuur op te snuiven (#nuhetnogkon) en natuurlijk was er nog gelegenheid om wat souvenirs te kopen en zo het thuisfront blij te maken bij terugkomst. Daarna was het terug naar het hotel, koffers ophalen en de bus in, op weg naar het vliegveld. We vlogen terug via Amsterdam, waar we, ondanks de vertraging, rond tienen al in de bus zaten, op weg naar Deurne, dat we net iets voor twaalf uur ‘s nachts bereikten. Iedereen weer veilig thuis, moe maar voldaan.

De reis naar het openluchtmuseum Rome was prachtig en we hebben samen veel meegemaakt: veel gezien, veel gelopen (!) veel lol en (te?) gekke foto’s gemaakt. Het culturele aspect is belangrijk maar als docenten en leerlingen van het Willibrord met elkaar dit soort reizen maken en deze ervaring delen is ook waardevol. Kortom, een reis met verhalen, waarvan we vast nog meer zullen horen aan het eind van klas 6!