Uitwisseling leerjaar 4 Duitsland

De eerste kennismaking met de Duitse leerlingen vond plaats via een e-mail en een videofilmpje (in het Duits) waarin ze zich aan elkaar voorstelden.

Op 4 en 12 juni zijn wij vervolgens een dagje in Moers op het Gymnasium Rheinkamp Moers geweest en een dagje kwamen de Duitse leerlingen hier naar toe.

Op allebei de dagen hebben ze aan verschillende opdrachten gewerkt, zo zijn ze samen op stap geweest in Moers en hier in Deurne om de voor de leerlingen meest opvallende dingen op te foto te zetten.

Hiervan hebben ze in groepjes van 6 leerlingen presentaties gemaakt en deze hier gehouden, waarbij onze leerlingen in het Duits en de Duitse in het Nederlands moesten spreken.

Het resultaat was fantastisch en de docenten van beide scholen waren positief verrast hoe goed ze het voorbereid én gehouden hebben.

Bovendien moesten ze in een “fotochallenge” dezelfde dingen in allebei de landen fotograferen. Bijvoorbeeld een politieauto of een brievenbus. En hiervan gaan wij een soort memory spel maken dat wij in onze lessen gaan gebruiken.

Er werden bovendien verschillende interactieve opdrachten/spellen doorgevoerd om elkaar beter te leren kennen. Ook een ‘Nederland-quiz’ werd gehouden en onze leerlingen hebben aan hun groepjes een mooie school-/ en stadsrondleiding georganiseerd, waarbij de Duitse leerlingen achter op de fiets van hun Nederlandse uitwisselingspartners moesten gaan zitten om zo sneller naar het centrum van Deurne te gaan.

Na een heerlijke lunch zijn wij naar het Philips Museum in Eindhoven gereden, waar de leerlingen de Mission Eureca-i-pad tour hebben gemaakt.

Al met al een heel geslaagde uitwisseling, wat de leerlingen ook in hun evaluaties hebben aangegeven.

Ook de collega’s van de Radboud Universiteit vanuit het project “Nachbarsprache&buurcultuur, waar wij deel van uitmaken (die de materialen ontwikkeld hadden en op 12 juni hier naar toe kwamen om te kijken hoe dat werkt) waren onder de indruk hoe goed onze leerlingen het deden.

Volgend schooljaar komt er vervolg voor deze doelgroep waar wij weer van plan zijn om een dagje bij elkaar op bezoek te gaan en nieuwe opdrachten te gaan uitvoeren.