Uitwisseling met leerlingen Rheinkamp Gymnasium

Op 6 februari organiseerde de Radboud Universiteit in Nijmegen een uitwisseling tussen Duitse en Nederlandse gymnasiumleerlingen. Tijdens de uitwisseling maakten de leerlingen kennis met elkaar, de universiteit en het studentenleven. Een deel van het programma stond in het teken van het onderzoek van de gastvrouw van de dag. Mevrouw Laurentzen onderzoekt hoe Duitsers en Nederlanders bij een eerste contact met elkaar communiceren.

Tijdens de rondleiding over de campus konden de leerlingen kennismaken met elkaar. ‘Het was een actieve manier om kennis te maken met de vele studies, gebouwen en werkplekken’, vertelt vijfdejaars leerling Emmalie. ‘Daarnaast hadden de studenten een kennismakingsactiviteit georganiseerd met interessante vragen. Dit alles ging hand in hand met het onderzoek van de gastvrouw van de dag, mevrouw Laurentzen.’

Onderzoek
Het middagprogramma stond in het teken van het onderzoek. De leerlingen gingen in gemengde groepjes op zoek naar taaluitingen in de openbare ruimte (linguistic landscape).  Samen zochten ze naar posters en bordjes met teksten. ‘Er werd niet verteld in welke taal we met elkaar moesten communiceren’, aldus Emmalie. ‘Maar iedereen deed zijn best om met elkaar te praten, ook al was het niet vlekkeloos. Dat was juist zo leerzaam, omdat we elkaar konden helpen en verbeteren.’ Aan het einde van de middag werden de meest opmerkelijke vondsten gepresenteerd en vertrokken de leerlingen weer richting huis.