Willibrord pakt uit bij Wiskundetoernooi

Vrijdag 21 september was op de Radboud Universiteit in Nijmegen het jaarlijkse landelijke wiskundetoernooi. We mochten dit jaar met twee teams inschrijven. Met 100 vwo-scholen, die allemaal hun beste leerlingen stuurden, was het een zeer sterk bezet toernooi. Ons team 1 bestond uit Dimitri, Damon, Maud (klas 5), Lucas (klas 4) en Boris (klas 3) onder begeleiding van meneer Stet. In ons team 2 zaten: Tijs, Irene, Bart (klas 6) en Rick (klas 5). Dit team stond onder begeleiding van mevrouw Goverde.

Tijdens de estafette in de ochtend was team 2 goed op stoom: in een uur tijd moesten ze 20 estafette-opgaven oplossen. De opgaven moeten in volgorde worden beantwoord. Als je een antwoord niet direct weet, moet je de opgave overslaan, je mag er niet op terugkomen. Ze kwamen tot opgave 19 en hadden slechts 3 fout. Daarmee stonden ze tijdens de lunch op een derde plaats met 370 punten. Team 1 stond op een zeer verdienstelijke 20ste plaats met 270 punten. Tijdens de lunchpauze deden Lucas en Boris nog mee aan een wedstrijd Rubik’s Cube oplossen. Beiden deden dit niet onverdienstelijk (binnen de minuut), de beste 3 losten de kubus binnen maar liefst binnen 15 seconden (!) op, dat wordt dus nog even oefenen voor volgend jaar!

In de middag ging de wedstrijd verder. De leerlingen waren voorbereid op opgaven over lineair programmeren (operations research) en Grafentheorie. Ze kregen optimaliseringsproblemen en logistieke problemen voorgelegd. Goede afstemming tussen de teamleden was cruciaal om dit onderdeel goed af te ronden. Ze kwamen optimistisch terug. Dat ze iets gezakt waren in de rangschikking was dan ook een lichte teleurstelling. Maar beide teams mogen trots zijn op de behaalde resultaten: 5e plaats voor team 2 en 28ste plaats voor team 1. Een sportieve en leerzame dag.