Wiskundetoernooi

Vrijdag 20 september was op de Radboud Universiteit in Nijmegen het jaarlijkse landelijke wiskundetoernooi. Met ongeveer 100 vwo-scholen, die allemaal hun beste leerlingen stuurden, was het een zeer sterk bezet toernooi. Ons team bestond uit Dimitri, Rick, Fynn, Alec (klas 6) en Boris (klas 4) onder begeleiding van Chi Ki Cheung.

Tijdens de estafette in de ochtend moesten de teams in een uur tijd  20 estafette- opgaven oplossen. De opgaven moesten in volgorde worden beantwoord. Als je een antwoord niet direct wist, moest je de opgave overslaan, je mocht er niet op terugkomen.  De opgaven van dit jaar leken veel pittiger dan die van vorig jaar. Het beste team kwam na de eerste ronde niet verder dan 280 punten (van de 500 punten), terwijl ons team een aardige 110 punten bij elkaar had weten te scoren.

In de middag ging de wedstrijd verder. De leerlingen waren voorbereid op opgaven over ruimtevaart. Ze kregen vragen over onder andere lancering van raketten voorgelegd. Goede afstemming tussen de teamleden was cruciaal om dit onderdeel goed af te ronden. Met de 31ste plaats op de eindranglijst konden de leerlingen met tevredenheid terugkijken naar deze sportieve en leerzame dag.

Voor de liefhebbers: klik hier voor een link naar de opgaven van de estafette én de Sum of Us.